Kan jordskokker med knækket top holde sig?

Nattens stormende vejr her ved indgangen til oktober har lagt halvdelen af mine jordskokker helt ned. De er simpelthen knækket over ved jordoverfladen. Har det nogen betydning for holdbarheden i knoldene nede i jorden?

Skal jeg i øvrigt fjerne planterne på noget tidspunkt henover efteråret/vinteren inden høst eller blot lade dem stå, indtil jeg går løs på knoldene fra sidst i oktober?

Med venlig hilsen
Peter Michael Bro Koch, oktober 2008

Svar

Der har godt nok været gang i blæsten hos dig, hvis de ligefrem er knækkede ved jordoverfladen. Mine står lidt i læ og plejer bare at lægge sig halvt ned.

Jeg tror ikke, det betyder noget for holdbarheden, de er jo ved at være helt udviklede her først i oktober. Mon ikke de bare modner af, ligesom kartofler gør, når vi fjerner toppen fra dem. Men jeg ved det ikke med sikkerhed. Men du kan jo ikke gøre ret meget andet end vente og se.

Du bruger selvfølgelig dem uden top først og lader de andres visne naturligt ned. Jeg plejer at lade de høje stængler stå, til jeg graver knolde op. Så er det let at finde centrum af planten og dermed jordskokkerne. Men du kan jo godt klippe noget af længden, når bladene visner.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jordskokker med knækket top holde sig?