Hvilke nye jordbærsorter kan anbefales?

Hvilke af disse jordbærsorter kan anbefales til privat dyrkning, både med hensyn til udbytte og smag: Polka, Florence og Sonata?

Med venlig hilsen
Ole Møller, januar 2010

Svar

Polka har været dyrket i en længere årrække, mens Sonata og Florence er forholdsvis nye sorter. Polka og Sonata er middeltidlige sorter, mens Florence er sen, og derfor især interessant som en sort til at forlænge sæsonen med. Alle tre sorter anbefales til økologisk dyrkning, men Polka og Florence er begge ret modtagelige for gråskimmel. Meldug er især et problem i fugtige perioder, og den kan forbygges ved at sørge for godt luftskifte mellem planterne.

Alle tre sorter har en god smag ifølge Grøn Viden, DJF Havebrug nr. 177 • marts 2009. Heri kan du læse mere om de sorter, som anbefales til økologisk produktion, og om dyrkning af jordbær.

Du kan her på Havenyt.dk finde flere artikler om jordbær og jordbærdyrkning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilke nye jordbærsorter kan anbefales?