Kan man dyrke grønsager i plantekasser?

Vi bor i et rækkehus med en lille have og har derfor ikke rigtig mulighed for at have en egentlig køkkenhave. Til gengæld har vi en relativ stor og meget solrig altan, som vi ikke bruger så meget. Mit spørgsmål er derfor, om man eventuelt kan flytte køkkenhaven derop. Sidste år dyrkede vi med stor succes både tomater og agurker, og da vi elsker friske grønsager, overvejer vi nu at udvide »sortimentet«. Kan man dyrke for eksempel feldsalat og rucola i plantekasser? Hvad med radiser? Kan I anbefale nogle former for grønsager frem for andre?

Med venlig hilsen
Line Elmose Eriksen, januar 2003

Svar

Hvis I på altanen har kunnet dyrke tomater, vil I givet også kunne dyrke andre grønsager. Så er altanen både solrig og med tilstrækkelig læ.

I kan fint dyrke forskellige former for salat i plantekasser, dog undtaget cikoriesalat, som har mere dybtgående rødder. Og her er vi ved kriteriet for succes: Der skal være en vis jorddybde, og derfor er de grønsager, som har et ikke for dybtgående rodsystem, mest velegnede. Kål er f.eks. ikke særlig egnet.

Til salat og kinesiske bladgrønsager er 15 cm nok. Både feldsalat og rucola er velegnet. Feldsalat (vårsalat) kan i august sås ud i bunden af alle kasserne til vinterafgrøde. På den måde får I grønne kasser i vinterhalvåret og kan høste af den fra februar og frem til sidst i april. Radiser kan også dyrkes i 15 cm dybe plantekasser.

Når I ikke har så megen plads, kan det være en god ide at dyrke salaten som skær-og-kom-igen-afgrøde. I skærer salaten af i 2–3 cm højde, så hjerteskuddet bevares og kan skyde og danne flere salatblade eller et salathoved mere. Man kan også vælge at høste salaten som »babyleaves« (små blade), og man kan hertil vælge at prøve at bruge den specielle salatblanding Mesclun, hvor der er også er iblandet salattyper med en let bitter smag og rødbladede sorter.

Hvis I vil dyrke gulerødder, skal der være minimum 15 cm jorddybde, og I skal vælge de runde gulerødder, karotter, eller nogle af de meget korte, koniske typer. Krydderurter kan klare sig med 15–20 cm jord. Porrer, rødbede, glaskål og løg kræver en jorddybde på mindst 20 cm, og store planter som tomater og squash skal helst have 30 cm jorddybde.

Men det er ikke nok at se på jorddybden. I skal også sørge for, at hver plante har en vis mængde jord at vokse i. Jo større planter, jo flere liter. Her er nogle retningslinjer: Tomat kræver 12–15 liter pr. plante, aubergine 10 liter, peber og chili 5 liter, sølvbede 4 liter, bønner 2,5 liter. Generelt kan de fleste grønsager dog plantes med lidt mindre afstand end i køkkenhaven, da der her bliver sørget ekstra for god jord og fugtig jord.

Og så er det selvfølgelig vigtigt hele tiden at sørge for tilstrækkelig med vand – det er ikke muligt at tage på ferie eller forlænget weekend uden at have naboen til at vande kasserne. Jorden skal selvfølgelig være god med kompost iblandet, og sidst på sæsonen skal man vurdere, om planterne skal topdresses med kompost, så de ikke kommer til at mangle næringsstoffer.

Held og lykke med køkkenhaven på terassen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man dyrke grønsager i plantekasser?