Er det en god idé at bruge trykimprægneret træ til højbede?

Jeg har lavet højbede af trykimprægneret træ. Jeg har ikke sået i dem endnu, fordi jeg efterfølgende har tænkt:

  • Er det en god idé grundet »giften« i træet?
  • Jeg har tænkt mig at beklæde siderne indvendigt med kraftig plastik for at beskytte træet. Løser det evt. også »giftproblemet«?

Hvis I har andre gode råd i forbindelse med ovenstående, hører jeg gerne fra Jer.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Brian Strømsted, april 2002

Svar

Jeg ville aldrig anbefale trykimprægneret træ til noget som helst, og især ikke nu hvor man kan få så meget ubehandlet træ, der holder længe selv i kontakt med jord.

Men da skaden nu er sket, ville jeg glæde mig over, at giftene jo er beregnet til at blive i træet længe og ikke vaskes ud. Derfor er det største miljøproblem ved trykimprægneret træ (hvis imprægneringen sker miljømæssigt forsvarligt) bortskaffelsen af det.

Det er svært at sige, om det er godt eller skidt med plastic på indersiden. Det vil selvfølgelig mindske kontakten mellem jord og træ, men PVC-plast med masser af blødgørere er jo heller ikke uskadeligt.

Se også artiklen »Materialevalg til højbede«.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er det en god idé at bruge trykimprægneret træ til højbede?