Er det polsk ukrudt eller et nyt ukrudt?

Planten har nogle meget karakteristiske friskgrønne blade. Foto: Anette Sahl

Jeg har en meget smuk plante, som jeg ikke har kunnet artsbestemme. Jeg er næsten sikker på, at den har startet sit liv i min have som frø hengemt i polsk mos (anvendt som udendørs dekoration ved juletid). Når jeg skriver polsk mos, skyldes det, at en del mos i butikkerne vel kommer fra det østlige Europa?

Jeg mener ikke at have set en tilsvarende plante i den danske natur, og mine florabøger har heller ikke været til hjælp.

Jeg er nysgerrig efter at vide, hvad planten hedder, og hvor den findes i naturen. Ligeledes ville det være fint at få at vide, om jeg bare kan lade den vokse og formere sig (jeg har den nu på 3. år), eller om det er forurening af den danske naturlige flora. Indslæbte planter er jo ikke altid lige velkomne.

Blomsterne sidder på bladene. Foto: Anette Sahl

Med venlig hilsen
Anette Sahl, juni 2010

Svar

Jeg kan ikke sige noget om sandsynligheden for, at du har fået frøene med dit indkøbte dekorationsmos, men jeg vil snarere tro, at en fugl har klattet med lidt frø spist i en anden have.

Planten er let genkendelig på de grønne blades facon og blomsternes placering midt i bladet. Det er vinterportulak, Claytonia perfoliata (Montia perfoliata). Planten kommer fra nordvestlige USA, hvor den er bunddække i løvskove. Det må se flot ud.

I Danmark dyrkes den som bladgrønsag og er lidt unik, da den overlever stort set alle vintre som en lille bladroset, og i det sene forår sætter den de mange friskgrønne blade, blomstrer, smider frø og spirer frem igen i efteråret. Bladene er meget sunde og kan bruges i salatskålen.

Når du har været så heldig at få den til at så sig selv i haven, så skal du endelig lade den gøre det. Den kan faktisk være lidt svær at få til at komme i sensommeren fra købte frø, mens den selvsår villigt i nogle haver, mere spredt i andre. Den finder, som på dit billede, ofte nogle små ydmyge steder – måske der, hvor hakkejernet ikke kommer forbi. Nyd den, spis den og lad den selvså. Hvis du vil bestemme, hvor den skal komme næste år, kan du forsøge at høste frø og så i september eller lade den smide frøene og så fordele jorden lige under planten til det ønskede voksested.

Du kan læse mere om den i artiklen Vinterportulak – mere end en grønsag

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er det polsk ukrudt eller et nyt ukrudt?