Hvilken sort er disse pyntelige små græskar?

Jeg beder Dem venligst om at fortælle mig, hvad denne plante og dens frugter hedder.

Pyntegræskar

Sorten kendes ikke på de pyntelige græskar. Foto: Birgit Rasmussen

Jeg købte/fik en lang ranke med mange frugter på i Tivoli til blomsterdagen i 2009. Da frugterne blev tørre, gemte jeg frøene, som jeg såede i år. Billederne er taget af den/de planter, der kom frem ved såningen. Rankerne på mine planter er forholdsvis korte med få frugter og blomster/blomsterknopper, mens den jeg fik/købte i Tivoli var lang med mange frugter.

På forhånd tak for Deres svar

Med venlig hilsen
Birgit Rasmussen, september 2010

Svar

Det må være pyntegræskar. Jeg har ikke fundet præcist denne type ved at kigge på Googles billeder af ornamental gourds – men der er mange, der ligner nogenlunde. Og pyntegræskarrene på billedet er måske ikke helt modne. Men det kan næsten ikke være andet.

De var åbenbart dyrket i isolation sidste år under blomstringen, da efterkommere i år ser ens ud. Længden på rankerne og antallet af frugter afhænger af dyrkningsbetingelserne.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilken sort er disse pyntelige små græskar?