Hvilken forskel er der på vinter- og sommerportulak?

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvor ligheder hører op og særpræg starter ved portulak og vinterportulak.

Portulak skulle dog være i famile, men det er vist nok kun sommerudgaven det drejer sig om, når den fremhæves for sit høje indhold af omega 3. Er det korrekt, at vinterudgaven ikke er noget specielt på det område?

Jeg håber, at I har tid til at udrede trådene. Selv skal jeg have udvidet mit krydderurtebed.

Med venlig hilsen
Kaare Rasmussen, januar 2013

Svar

Den dyrkningsmæssige store forskel er at den ene tåler frost, den anden ikke.

Det er to forskellige arter, men de tilhører begge Portulakfamilien:

  • Sommerportulak, Portulaca oleracea
  • Vinterportulak, Claytonia perfoliata

Vinterportulak sås sidst på sommeren, spirer frem og overvintrer uden problemer for at vokse til en god størrelse, inden den går i blomst i maj måned. I foråret kan man høste blade med et højt indhold af vitaminer, og det er vigtigt i det tidlige forår.

Sommerportulak kan sås fra foråret og hen over sommeren. Den ødelægges af frosten. Sommerportulak er meget rig på c-vitamin og omega-3 fedtsyrer

Du kan læse mere om de to arter i disse tre artikler:

Vinterportulak – mere end en køkkenurt

Sommerportulak

Vinterportulak

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilken forskel er der på vinter- og sommerportulak?