Hvor dybt skal løg på friland sættes?

Når man sætter løg i riller, står der de skal i 1 cm dybe riller.

Vil det sige, den lille top skal stikke op af jorden?.

Med venlig hilsen
Lene Godborg, april 2014

Svar

Dybden af rillen varierer lidt efter den størrelse sætteløg, du har købt. Den korrekte sættedybde er, om du selv skriver, at spidsen af løget skal være lige i jordoverfladen. Du regulerer det bedst, når du sætter det enkelte løg og trykker jorden fast omkring det. Hvis løgene sættes ret meget dybere, kan løgene ikke udvikles tilfredsstillende.

Løg kan have meget forskelligt størrelse, og har man flere end der skal bruges, så vælg de største, og sorter de løg fra, som er bløde eller meget spirede.

Jeg har i år haft store problemer med fuglene, antagelig solsorten, som hiver løgene op. Jeg har måttet dække med fiberdug, til de havde sat rødder og kom op med grønt skud.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor dybt skal løg på friland sættes?