Kan permakultur være problematisk?

Jeg er som så mange andre blevet interesseret i permakultur og har bl.a. bestilt flerårig grønkål. Jeg er normalt meget omhyggelig med at overholde sædskifte, specielt for kål for at undgå kålbrok. Men nu skal denne grønkål gro flere år på samme sted. Medfører det ikke en risiko for at få denne sygdom ind i haven. På samme måde med flerårig porre. Vil det ikke give et fortrinligt opformeringssted for porrerust osv.

Med venlig hilsen
KO, januar 2015

Svar

Jeg har ikke erfaring med flerårige kål og har aldrig haft kålbrok. Jeg har også et godt sædskifte, hvor jeg omhyggelig passer på ikke at dyrke for tit. Kålbrok kan overleve op til 20 år i jorden, så det er noget, jeg helst vil undgå, da kål er en meget vigtig afgrøde i min have.

Jeg har derfor spurgt Karoline Nolsø Aaen, som er en erfaren permakultur dyrker om hendes erfaringer med flerårige kål. Her er hendes svar:

Det er jo et spændende område!

Alt tyder efter vores erfaring på, at flerårige generelt er mindre påvirket af svampesygdomme, end deres enårige slægtninge. I vores tidligere have på Hegnstrup, havde vi flerårige kål på samme jord som majroe og andre enårige. Majroe fik kålbrok, mens vores flerårige kål ikke havde de mindste spor. På samme jord dyrkede vi strandkål, der fik kålbrok. Strandkål er jo flerårig, så hvorledes det forholder sig skal vi ikke kunne sige. I vores nuværende have har vi ikke oplevet kålbrok overhovedet.

Mht. sædskifte, kan det måske være at ældre, veletablerede planter er mere resistente som følge af den sundere jord omkring dem. Vi er overbeviste om, at dyrkning i jorde, der graves, vendes og forstyrres giver dårligere forhold for planterne, end hvis jordstrukturen bevares – og mikroorganismer og mycorrhiza forbindelser dermed kan trives.

Det er dog sikkert en god ide, at plante nye udsætningsplanter et nyt sted. Dvs. når en gammel plante er død eller spist, sætter man ikke en ny på samme sted. Det gælder jo nok dyrkning i det hele taget – om det så er et æbletræ, en hindbærplante eller flerårig kål.

Vores flerårige kål er mindre fremavlede og selekterede, og kan derfor forventes at have flere resistente gener overfor svampeangreb -og skadedyr.

Vores flerårige kål synes resistente og også betydeligt mindre sårbare overfor insektangreb, end vores enårige kål. Vores have har en sund, uforstyrret jord med flere vegetationslag og de flerårige kål står med mange forskellige plante- og rodtyper omkring. Dertil kommer at vi har mange genetisk forskellige sorter og arter – dvs. mange arter, der ikke er blevet selekterede eller klonede. Vi skal selvfølgelig ikke kunne sige det, men vi tror at diversiteten er med til at holde sygdomme i ave.

Med venlig hilsen
Karoline Nolsø Aaen, Permakulturhaven Myrrhis

Med hensyn til flerårig porre, så har jeg dyrket den i mange år og været glad for den. Men jeg har ryddet den i år, da jeg har haft voldsomme angreb af porrerust, som normalt udvikler sig i løbet af sommeren fra overvintrende sporer i jorden. Men de flerårige har en anden cyklus og kommer frem i det tidlige forår og visner ned i juni. Sidst i deres vækstsæson fik de porrerust, og for at minimere mængden af sporer i haven, valgte jeg at fjerne dem.Det så ud til, at de almindelige porrer i år var mindre angrebne, men måske var det den tørre, varme sommer. I hvert fald er der ingen grund til at undlade at dyrke flerårig porre, hvis man ikke har problemer med porrerust. Og måske spiller de flerårige en underordnet rolle for angrebets styrke. Jeg fjerner i forvejen alle angrebne blade fra de flerårige for at minimere sporer i jorden, og dyrker porrer i et kontrolleret sædskifte.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan permakultur være problematisk?