Kender I en squash der ligner pære af udseende?

Under en ferie i Frankrig købte jeg nogle små velsmagende squash – de lignede en stor pære af udseende og farvemæsigt lignede de de almindelige grønne squash.

Jeg har siden søgt at finde frø/planter af denne lækre grøntsag, men forgæves. Det nærmeste jeg er kommet er en gul udgave, som jeg dog ikke synes har samme velsmag.

Kan I evt. oplyse navn/hvor planten/frø kan anskaffes.

Med venlig hilsen
Leif Poulsen, april 2003

Svar

Jeg kender ikke selv til nogen squash af denne type. Der findes et par franske (oprindeligt nordamerikanske) squash eller græskar af denne type i Ferme de Sainte Marthe’s katalog. Men disse pæreformede, grønstribede squash vejer flere kiloer og er altså for store til at være dem, der beskrives.

Jeg har fundet følgende spændende netsted, der har et væld af oplysninger om squash og græskar, inklusiv et billedgalleri med ca. 100 sorter. Det kan være, du kan finde sin squash dér. Jeg tror ikke, at »Kürbismuseum« sælger frø af alle disse – men måske kan de findes, hvis vi kender navnet. Det ville være en hjælp dertil med lidt flere oplysninger – f.eks. findes der »almindelige grønne squash« i flere farvenuancer, med og uden striber osv.

Pæreformen kan godt få mig til at tro, at der er tale om en sort af moskusgræskar eller en lignende art, der ofte har denne form. Disse græskararter er mere varmekrævende, end de squash og græskar vi normalt dyrker i Danmark – og kræver en helt særlig behandling, hvis de skal blive til noget.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kender I en squash der ligner pære af udseende?