Hvor får jeg fat i blomstrende jordskokker?

Jordskokker (Helianthus tuberosus). Jeg er utrolig interreseret i jordskokker, og vil gerne have fat i den af sorterne, der blomstrer. Jeg henviser til Havenyt’s artikel om jordskokker af: Karna Maj, hvor der skrives, at en af jordskok sorterne blomstrer i september med flotte gule blomster.

Med venlig hilsen
Rikke Hansen, maj 2003

Svar

Normalt ser vi kun de tidligst blomstrende sorter i blomst. I 2003 var der flere sorter, som ellers ikke når at sætte blomst, som kom i knop og nåede at blomstre med enkelte blomster omkring 1. november.

Pometet kan man i forbindelse med deres åben dage arrangement i september se adskillige sorter i blomst. Her kan man også se, at mange af disse sorter har meldug. Det har jeg også set i en privat have med blomstrende jordskokker.

På Frederiksdal Hjemstavnmuseum i Helsingborg har jeg sidst i august set nogle meget flotte blomstrende jordskokker. Det er muligvis den sort, som medlemmer af Frøsamlerne har mulighed for at bestille hos andre medlemmer af Frøsamlerne. Jeg har ikke set sorter af tidligt blomstrende jordskokker udbudt til salg. Du kan evt. i vores forum prøve at efterlyse et par knolde til at lægge i din have.

Det er selvfølgelig flot at de blomstrer, men jeg synes at det er vigtigere – hvis man spiser sine jordskokkerne, at knoldene har en form, så de ikke er alt for svære at gøre i stand.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor får jeg fat i blomstrende jordskokker?