Forslag til cherrytomatplanter til friland?

Jeg har prøvet at dyrke en del cherry tomatplanter på friland, men synes ikke jeg har fundet en helt rigtig lille smagfuld krydret cherrytomat.

De bliver dyrket op ad en varm sydvendt murstensmur. Har i forslag til art?

Jeg har ikke mulighed for at fremavle selv, men køber dem som planter.

Med venlig hilsen
Inge Larsen, april 2021

Svar

Kære Inge,

Cherrytomater på friland kan være en udfordring, men med en sydvendt murstensmur har du både læ og varme, som er to af de vigtigste ting for at lykkes med dyrkning af cherrytomater i det fri.

Den tredje ting er at vælge den rigtige sort, og her har flere i Landsforeningen Praktisk Økologi haft gode erfaringer med »Sweet 100«. Den bliver til en halvhøj plante, som kræver opbinding og knibning. »Gartenfreude« er en anden god og velsmagende cherrytomat til friland. Dyrker du i krukke, kan du plante »Tumbler« som bliver busket og ikke skal knibes.

Du kan også overveje at dyrke ribstomater. Det er en vildtomat – Lycopersicon pimpinellifolium – som bliver til en frodig busk, der sætter masser af små gule eller røde tomater, som har en god sødsyrlig smag.

Hvorvidt du kan få de forskellige sorter som planter, ved jeg desværre ikke. Har du ikke mulighed for at så dem selv, og kan planteskolen ikke skaffe dem hjem, kan du prøve at efterlyse nogle af sorterne på www.deljorden.dk. Der er mange, som kommer til at forkultivere flere tomatplanter, end de selv kan bruge, og måske er det netop en af de sorter, som du efterspørger.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Forslag til cherrytomatplanter til friland?