Kan jeg dyrke cherrytomater uden drivhus?

Jeg kunne så godt tænke mig at dyrke cherrytomater i min nyanskaffede kolonihave, men har ikke noget drivhus. Kan det overhovedet lade sig gøre uden, og hvordan. Kender I en »opskrift« til, hvordan jeg kan dyrke dem?

Tak for en god hjemmeside.

Med venlig hilsen
Charlotte Nielsen, januar 2005

Svar

Du kan godt dyrke cherrytomater i din kolonihave, uden at du har et drivhus. Men det kræver et par ting for at det lykkes godt: Læ, sol og de rigtige sorter.

Tomater skal helst have en sydvendt placering, hvor der er læ og masser af sol. Hvis du har et kolonihavehus, kan du placere tomaterne på sydsiden. Det kan også lykkes syd for et hegn eller hæk, ved hækken plantes ca. 1 m fra hækken. Hvis du ikke har disse muligheder, kan du evt. etablere læ ved at sætte en læskærm op, gerne med klar plast, så planterne får mest mulig lys fra alle sider.

Du skal vælge sorter, som er egnet til friland, så læs på frøposen eller spørg, hvis du køber udplantningsplanter. Jeg har i mange år dyrket sorten ‘Sweet 100’ på friland. Det bliver en høj tomatplante, som kræver nogen knibning og opbinding, da den let kan blive 1- 1,5 m høj i løbet af sommeren. En anden mulighed er at dyrke cherrytomater i krukker, og her er sorten ‘Tumbler’ rigtig god og blandt de tidligste. Den skal bindes lidt op, men skal ikke knibes, da det er en busktomat.

Du kan selv så planterne og forkultivere dem, hvis du har en sydvendt vindueskarm til rådighed, hvor du bor. Til udplantning på friland efter midten af maj, når faren for nattefrost er overstået, skal du ikke så førend sidst i marts til først i april. Men det kræver en solrig vindueskarm og god plads, når du ikke har et drivhus at sætte dem ud i, indtil de kan plantes ud i haven.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg dyrke cherrytomater uden drivhus?