Hvor får man fat i elefanthvidløg?

Jeg har på nu på flere (også store) planteskoler spurgt om elefanthvidløg. Imiderlertid er der ikke nogen som kender hertil. Elefanthvidløg har været omtalt på DR have. Kan I anvise et sted hvor de kan købes?

Med venlig hilsen
Klaus, januar 2007

Svar

Elefanthvidløg, Allium ampeloprasum. er der meget få dyrkningserfaringer med i Danmark. I øvrigt er det anbefalede danske navn porreløg, og det er ikke et hvidløg. Det engelske navn for denne grønsag er Elephant Garlic.

Søren Holt, Frøsamlerne, har givet dette svar på dit spørgsmål om elefanthvidløg – og supplerer med oplysninger om et par andre interessante løg:

Elefanthvidløg/porreløg, Allium ampeloprasum, er en flerårig løgdannende porre endda med seksdobbelt kromosomsæt, og ikke et hvidløg, Allium sativum. Da elefanthvidløg danner op til seks fed, og ofte er to år om det, kan man hurtigt regne ud, at det er langsomt at opformere, hvis man også vil smage det. Det har også ry for at være vanskeligt at dyrke i Nordeuropa. Jeg har endnu ikke haft den i haven.

Barbington porreløg, Allium ampeloprasum var babingtonii, har jeg selv erfaring med, og det minder utroligt meget om beskivelserne af porreløg, blot lidt mindre. Det er også en porre. Denne er vildtvoksende i det vestlige Storbrittanien, men er sjælden der. Det har den fordel fremfor elefanthvidløg, at blomsterstængelen har mange yngleknopper, så man hurtigere kan opformere den. Den bliver ofte udbudt på Frøsamlernes årlige bytteliste til medlemmerne. Men smagen ligger nærmere porre end hvidløg – hvilket mange på internettet også mener om elefanthvidløg, Allium ampeloprasum.

Slangehvidløg bliver også normalt udbudt på Frøsamlernes årlige liste. De tre vigtigste sorter er Estisk Rød, Rebberger og Oregon Blue, men der er mange andre i kultur.

Det er måske muligt at købe elefanthvidløg (og hvidløg i sorter) over nettet fra Storbrittanien: The Garlic Farm on the Isle og Wight. Thompson and Morgan tilbyder nu også Elephant Garlic, men de vil dog ikke sende dem til Danmark.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor får man fat i elefanthvidløg?