Kan hår kommes i komposten?

Vi har hørt, at vores hår indeholder et eller flere sjældne mineraler, som både jorden og mennesket har brug for. Hvis dette er rigtigt, hvad hedder dette mineral så og kan man
blande hår i komposten? Hvis i kan finde svar på dette vil det gøre os glade.

Med venlig hilsen
Jes Jessen, februar 2003

Svar

Et menneskes hår kan af gode grunde ikke indeholde andre mineralstoffer, end dem den pågældende har fået i sig med føden eller på anden måde. Derfor kan man også bruge analyser af hår til at afsløre, om en person har været belastet med f.eks. bly eller cadmium. Der er altså ikke noget specielt »vidunderstof« i hår. Men hår indeholder en del kvælstof og kan bruges som kvælstofkilde til kompost. Man skal dog nok være frisør, for at få hår nok til, at det har praktisk betydning – bortset fra det med at gøde potteplanter med babermaskinens »høst«.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan hår kommes i komposten?