Er den runde ecomposter velegnet eller en smart fidus?

Kender I til denne runde composter – ecomposter.

Jeg synes, den ser smart ud: Der er små huller i, den kan trilles rundt, så man kan lufte komposten.

Men er det bare en smart fidus? Jeg har en lille bitte have, men vil meget gerne have noget kompost. De skriver, at man ret hurtigt vil have færdig kompost. Det synes jeg lyder godt.

Men hvad mener I?

Med venlig hilsen
Jytte Jensen, december 2013

Svar

Jeg har ikke prøvet at kompostere i den, men princippet er ikke nyt, de var allerede fremme i USA for 20 år siden. Men jeg vil gerne komme med nogle generelle betragtninger om formen og funktionen.

Det er jo rigtigt, at det ser ud til at være en let metode til at få vendt kompostmaterialet rundt på, og det vil give en lidt hurtigere kompostering, når det iltes løbende. Hvor hurtigt, vil som altid ved kompostering afhænge af kompostmaterialets struktur, findeling og temperatur.

Den leveres kun sort, og jeg vil tro, at den om sommeren skal placeres i skygge midt på dagen, ellers bliver den nok for varm til, at bakterierne kan overleve, eller det bliver kun nogle bestemte bakterier, der vil være tilstede, og det har en vis betydning for komposten. I forår, efterår og vinter er det fint at have den et solrigt sted.

Du skal have mindst to stk af dem, hvis du skal kompostere løbende. Der går i følge produktoplysningerne 4–6 uger, fra du fylder det sidste affald i, til du kan tage den helt omsatte og ensartede brune kompost ud, som du kan se i videoen på produktsiden moreland.dk. Det er antagelig den korteste tid, som kun gælder i sommerperioden. Jeg tror, at der går lidt længere tid. I en varmkompost tager det i hvert fald 2–3 måneder.

Det er i øvrigt slet ikke nødvendigt at kompostere, indtil det er en helt ensartet brun kompost. Faktisk er det bedre for planterne at tilføre det som halvt omsat kompost, der kan lægges ud i bede og evt. kultivere ned i jordoverfladen. Måske kan man fiske noget delvist omsat ud under komposteringen og klare sig med en beholder. Men vil man have helt eller næsten omsat kompost, skal man bruge 2 beholdere.

Ecomposter er beregnet til at kompostere ved nedbrydning af kompostmaterialet med bakterier og mikroorganismer, og de trives perfekt ved 50–60° varme, som der ofte er i kompostbunker i den varme fase. Og her er det fint med en iltning af materialet. Det er dog også vigtigt, at materialet har en tilpas fugtighed. Komposteren har kun små huller, så den holder sikkert en tilpas fugtighed. Tilfører man en hel trillebørfuld tørt kompostmateriale, skal det antagelig vandes lidt. Kompostbunker skal man altid holde øje med, for bliver det for tørt, går kompostprocessen i stå.

Men den ikke velegnet til kompostering med kompostorm, da de elsker at befinde sig i ret så fugtige omgivelser og altid opholder sig i det lag kompost, som de foretrækker at æde af. De vil ikke trives ved at få det hele vendt rundt med jævne mellemrum. Og de tåler ikke temperaturer meget over 30° C.

Til sidst vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er ikke nødvendigt at vende så ofte rundt i kompostmaterialet i en kompostbunke. Den kan faktisk kompostere færdig helt uden at blive vendt. En bunkekompost på jorden vender man typisk 1–2 gange for at få det yderste nederst og ind i bunken, så det hele omsættes nogenlunde samtidig. Man kan argumentere for, at det er lettere at trille end at vende en kompostbunke. Det må komme an på en prøve – helt fyldt kan den blive tung, og i vinterhalvåret er det måske ikke så sjovt at trille med den. Triller man den ikke jævnligt, vil man få samme problemer om vinteren som med en lukket kompostbeholder. Og måske skal der som ved den lukkede kompostbeholder tilføres strøelse om vinteren, da der ikke sker ret stor omsætning. I den lukkede beholder æder kompostormene i vinterens milde perioder, mens det er for koldt til en bakteriel omsætning.

Et andet problem er at sætte lågene på igen, når fasen til låget uundgåeligt er blevet fyldt med jord fra haveaffaldet eller snask fra kompostspanden. For slet ikke at snakke om problemet i frostperioder, hvor selv et låg uden faser som på Humus beholderen kan fryse uhjælpeligt fast. Hvis man har mulighed for det, kan man trille ecomposteren ind i et udhus under frostfri forhold. Her skal man dog være opmærksom på, at der ved en kompostering oftest siver væske ud.

Alle kompostbeholdere og metoder har fordele og minusser. Læs mere i en række artikler om kompostfremstilling.

Jeg vil gerne opfordre haveejere, som allerede har en ecomposter til at skrive en kommentar og fortælle om deres erfaringer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Er den runde ecomposter velegnet eller en smart fidus?