Hvad er det for små tynde hvide orm, jeg har set i min kompost?

I min kompost er der kommet en masse nematoder. Hvor kommer den slags fra? De er hvide, ca. 1 cm lange og tynde som tynd sytråd. Er det godt eller skidt for komposten?

Med venlig hilsen
Ole S. Fjeldgren, marts 2004

Svar

Der er næppe ret alvorligt. Jeg tror, der enten er tale om trådorme, Mermithoides, sytrådslignende orm, der parasiterer på insekter eller enchytræer, små upigmenterede ledorm, beslægtet med regnorm. Trådorme forlader værten og lægger æggene i jord eller kompost.

Enchytræer æder normalt mere eller mindre nedbrudt matriale af planter eller dyr og kan netop findes i store antal i kompostbunker eller andre steder med meget organisk matriale. Når bunken vendes rundt med mellemrum (omstikkes) eller komposten fordeles og bruges vil bestanden efterhånden stabilisere sig. Sålænge der er organisk materiale til rådighed, vil de ikke forgribe sig i væsentligt omfang på planterne.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvad er det for små tynde hvide orm, jeg har set i min kompost?