Kan citronblade bruges i maden?

Jeg er ejer af et citrontræ, selvsået, som har fantastiske duftende blade, og jeg har derfor tænkt, om de kan bruges i madlavning, på linje med citrongræs?

Med venlig hilsen
Jane Hermansen, marts 2015

Svar

Citronblade er ikke giftige, men de kan ikke bruges på samme måde som citrongræs, da de er vanskelige at fordøje. Men de har en fin duft og smag, så de kan bestemt bruges som krydderi.

I Italien bruger man den til at give smag på skaldyr, fisk og lyst kød. Man kan f.eks. rulle kammuslinger ind i et blad og lukke med en tandstik og grille eller bage i ovnen. Det giver en fin smag til kødet. Man kan også grille mozzarella i bladene. En god te laves med sort eller grøn te, små stykker ingefær, citronblade og honning.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan citronblade bruges i maden?