Hvordan tørrer jeg estragon og andre krydderurter?

Jeg har meget estragon i haven. Nu kunne jeg godt tænke mig, at tørre dem til senere brug. Kan det lade sig gøre og hvordan skal jeg gøre det?

Med venlig hilsen
Mona Jeppesen, oktober 2003

Svar

Det er nemt nok at tørre esdragon eller andre urter. Klip små buketter af planterne og læg dem i et tyndt lag på et tørt viskestykke – f.eks. ovenpå fyret eller i en vindueskarm. Der må dog ikke komme sol på urterne!, da der så forsvinder b- og c-vitaminer. Tør aldrig i en ovn, for 40 grader er den højeste varmegrad når du tørrer urter.

Du kan også lave buketter og hænge dem op med toppen nedad. Hæng op i fyrrummet eller et andet sted, hvor der ikke er lys. Efter ca. 3 dage skulle buketterne være knastørre. Kom på glas eller poser og gem.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvordan tørrer jeg estragon og andre krydderurter?