Hvem spiser min citronmelisse og mynte?

Jeg har et grønt insekt i mine krydderurter. Den er ca. ½ cm lang og den ligner en lille bille. Den er stærkt grøn – samme farve som citronmelissen. Bladene efterlades totalt hullet og med små sorte partikler på. Den spiser citronmelisse og mynte, men ikke salvie, oregano og mange andre krydderurter.

Med venlig hilsen
Helle Mortensen, august 2004

Svar

Uden billede er det lidt vanskeligt. Den stærke grønne farve peger i retning af en bladbille, sikkert af polyfag karakter (bredt fødespektrum) selv om der er flere muligheder. Prøv om du kan holde dem nede ved at at ryste/overbruse/spule planterne med mellemrum.

Jeg synes ikke, det er umagen værd at sætte det helt store i værk mht. bekæmpelse; sæsonen er snart slut, og de urteagtige planter vil hurtigt skyde igen. Problemet er desuden primært af kosmetisk art. Du kan evt skære lidt tilbage på citronmelissen. Der er sikkert tale om sæsonudsving, så problemet retter sig til næste år.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvem spiser min citronmelisse og mynte?