Hvad fejler vores piletræ?

Vi har et ca. 30 år gammelt piletræ i haven. Det springer fint ud om foråret med mange smalle lysegrønne blade. I løbet af kort tid – 1–2 måneder – begynder bladene at blive sorte i kanten og mange blade visner. De nye skud bliver meget tørre og blæser ofte ned. Hele sommeren drysser disse visne skud ned. Sidste år savede vi de øverse og mest medtagne grene ned som første del af fældning af træet. Imidlertid skød de resterende grene voldsomt, og løbet af kort tid så det igen sundt og flot ud. Men ak – glæden varede kun kort og igen sortnede bladkanterne.

Vores teori er, at træet er angrebet af svamp og at det ikke står til at redde. Blandt andet kunne man i snitfladerne se en brunfarvning af kernetræet Mon der er andet at gøre end at fjerne træet helt? Hvilken risiko er der forbundet ved at plante på stedet igen?

Med venlig hilsen
Frank Lemb, december 2002

Svar

Det lyder, som om piletræet er plaget ikke af én, men (mindst) to svampe. Beskrivelsen af bladene og skuddene stemmer med svampesygdommen pileskurv. Den brune farvning i veddet må derimod stamme fra noget andet, sikkert et angreb nede fra rodnettet. Der er ingen problemer med at plante noget andet på stedet, forudsat at dette andet ikke er pil eller poppel.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler vores piletræ?