Hvordan undgår vi skurv på kartoflerne?

Som mangeårige abonnent av Praktisk Økologi kan jeg se tilbake på utrolig gode praktiske råd og veiledning. Jeg bor i midt Norge ute ved kysten vest for Trondheim på et lite småbruk. For snart 25 år siden dyrket vi opp en myr (mose) til kjøkken hage. Det er ca 400 kvadratmeter stort og vi er langt på vei selvforsynt med grønsaker. TIl gjødsel bruker vi tang, kompost og hestemøkk. Dette fungere godt. Jorda er sur som rimelig nok kan forventes, men ikke verre enn at vi får til det meste. Problemet er kartofler. Uansett settepotet (og det har vi prøvd mange forskjellige) så får vi nesten alltid mye skurv. Det går ikke så veldig ut over lagringen, men det er ikke pent å se på. Noen mener at skurv er forårsaket av for mye kalk. Det kan jo ikke være tilfelle her fordi vi har jo aldri tilført kalk. Er det noen som kunne svare med noen gode råd setter jeg stor pris på det.

Med venlig hilsen
Amy Lightfoot, april 2010

Svar

I det nye majnummer af netop Praktisk Økologi er der en artikel om kartoffeldyrkning, og her står lidt om skurvproblemer, men som du rigtig påpeger, skyldes det hos jer ikke for høj pH-værdi. I artiklen nævner forfatteren Jens Peter Mølgaard, som er hortonom og tidigere forsker på kartofler, at sorterne Solist, Ditta, Sava og Ballerina ikke er særligt modtagelige for bakteriesygdommen. Måske kunne du prøve disse sorter, hvis du kan købe dem i Norge. På Planteinfo.dk kan du finde en oversigt over kartoffelsorternes egenskaber, herunder resistens mod kartoffelskurv.

Du har måske i mellemtiden modtaget bladet i Norge – her fik jeg mit for nogle dage siden. I dette nummer er der en meget spændende artikel af Johannes Øydvin, som er forsker i æble- og bærsorter i Norge. I Norge har I endnu sortsforædlingsarbejde, det blev droppet allerede i 1950’erne i Danmark. Nye æbletræer som ‘Ritt Bjerregaard’ kommer fra Norge og er forædlet af Johannes Øydvin.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvordan undgår vi skurv på kartoflerne?