Hvorfor får mine kartofler og ærter mørke pletter?

Alle mine kartoffelplanter er gået i stå, kun få har blomstret, de har mørke pletter på bladene, og bladene bliver derefter gule. Der er lidt, men små kartofler under, og nogle er lidt brune i skrællen. Men nu begynder ærterne, kun bælgene, at få pletter, hvad skal der gøres?

Med venlig hilsen
Anny Kofoed, juli 2011

Svar

Der er ingen sammehæng mellem pletterne på kartoflerne og ærterne.

Dine kartofler er nok færdige med at vokse, og ikke alle sorter blomstrer. Fjern toppen og spis de kartofler, som er under. Det lyder ikke som en succesfuld kartoffeldyrkning. Husk at der skal være minimum 4 år imellem, at der dyrkes kartofler på jorden. Det er også vigtigt at gøde jorden tilpas til kartoflerne – det lyder lidt som om, de ikke har fået gødning nok. Endelig er det meget vigtigt at bruge sunde læggekartofler. Køb derfor nye kontrollerede læggekartofler næste år.

Mit gæt er, at de brune pletter på bælgene er ærtesyge – prøv at se om det ligner billedet i dette link. Måske er pletterne ikke helt magen til, da der findes tre forskellige typer. Er det tilfældet, kan du have fået smitten med frø, eller fra jorden. Er det ærtesyge, så fjern de angrebne planter fra haven efter høst, og sørg for ikke at dyrke ærter på arealet foreløbig. Der bør altid være mindst 6 år imellem, at man dyrker ærter samme sted, da ærter ikke trives ved dyrkning med kortere mellemrum.

Her kan du finde artikler om sædskifte

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor får mine kartofler og ærter mørke pletter?