Hvor mange arter mistelten findes der?

Med venlig hilsen
Gitte Mortensen, oktober 2002

Svar

Mistelten, Viscum album, har sin egen familie (Viscaceae) med 8 forskellige slægter, der tilsammen tæller omkring 450 nukendte arter. Alle er epifytter, hvilket vil sige, at de »halvsnylter« på andre planter, men dog selv er i stand til at omdanne en del af den optagede væske (regnvand) via fotosyntese, mens resten hentes fra værtsplanten. Selve slægten mistelten (Viscum) tæller omkring ét hundrede arter.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvor mange arter mistelten findes der?