Hvorfor er mini-mammutblad mere hårdfør en mamutblad, og er den grøn om vinteren?

Hej Jens Thejsen. Mange tak for dit svar til mig om Gunnera magellanica. Jeg har lige et par spørgsmål mere.

Du skriver, at begge typer mammutblad kommer fra Sydamerika. Den store tåler ikke frost, mens mini-mammutblad kan klare sig uden vinterdække. Hvorfor? Er mini-mammutblad grøn om vinteren eller visner den ned.

Med venlig hilsen
Jørgen Andersen, oktober 2002

Svar

Mamutblad, Gunnera manicate kommer fra den sydlige del af Brasilien fra et klima som er noget mildere end vores. Mini-Gunnera/»mini-mammutblad«, Gunnera magellanica, stammer fra endnu sydligere i Sydamereika og fra Falklandsøerne i et lidt mere barskt klima, som minder lidt mere om vores, men den skal stadig ikke sættes et sted hvor den er meget udsat for blæst, og nogle steder kan den også med fordel vinterbeskyttes af f.eks.gran grene. Den er ikke stedesegrøn eller vintergrøn, men milde år kan den stå lang tid med blade.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor er mini-mammutblad mere hårdfør en mamutblad, og er den grøn om vinteren?