Har planten Hypoxis hirsuta et dansk navn?

Har planten »star grass« (Hypoxis erecta/hirsuta?) et dansk navn?

Med venlig hilsen
Helene Borring, oktober 2002

Svar

Hypoxis hirsuta har ikke noget dansk navn, men kaldes på engelsk altså »Stargrass« og på tysk »Sterngras«. Planten horer hjemme i Nordamerika hvor den især vokser i bjerge på tør jord. Den ser græsagtig ud nar den ikke blomstrer, men er ikke en græs, men er familiemæssigt tættere på en lilje, men er i sin egen familie Hypoxidaceae. Den har gule stjerne blomster. Den er ikke vinterhårdfør i Danmark, og skal som regel overvintre i hus, eller meget beskyttet, i porøs
jord og godt vinterdækket.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Har planten Hypoxis hirsuta et dansk navn?