Hvad hedder planten med de orange freesialignende blomster?

Jeg har fået en løgplante med lange sivligende blade (løgene er ganske små på størrelse med en lillefingernegl og helt runde). Det er en plante, der breder sig meget, p.t. ca. 40 cm høj, men jeg tror den kan blive op til 1 m, måske højere. Den får nogle orangefarvede blomster a la Freesia, blomstrer på samme måde, bare knap så mange blomster, og så er de ca ½ gang så store. Blomsterne kommer ikke fra jorden, de kommer op mellem de grønne sivlignende blade. De har en fantastisk farve og er meget dekorative, desværre holder de ikke så længe, kun 4–7 dage. Kan I hjælpe mig med navnet på denne plante? Jeg har forsøgt at forklare det på min planteskole, og jeg kan ikke finde den nogen steder. Dog er jeg sikker på jeg har set den i jeres blad, før jeg selv fik den.

Med venlig hilsen
Annette Hansen, august 2008

Svar

Jeg er sikker på, at du har ret i, at du har set den i vores tidsskrift Praktisk Økologi, hvor vi for nogle år siden havde en artikel om dejlige efterårsblomster. Her er jeg ret sikker på, at den var med, også med et billede.

Det er en lidt gammeldags staude, som måske ikke er med i et moderne sortiment, så det er antagelig derfor, at planteskolen ikke kunne navnet, selv om beskrivelsen som freesialignende burde være nok til at få klokkerne til at ringe.

Din blomst er en montbretia, Crocosmasia, som der er flere arter af. De kan have forskellige farve fra det rent orange til næsten rød, og de forskellige arter kan være fra 60 til 120 cm høje. Den mest almindelige er havemontbretia, Crocosmia × crocosmiiflora, som bliver 60–70 cm høj med orange blomster.

Du kan læse om montbretia og arten Crocosmasia masoniorum i artiklen Montbretia – en elegant plante

Montbretia er flot med sine freesialignende blomster.

De enkelte blomster holder kun få dage, men til gengæld fortsætter blomstringen op af stænglen med mange nye blomster. Planten på billedet står i en gammel lollandsk landbohave, hvor der står en række af dem, som har stået der i rigtig mange år på samme sted, og de dækker henimod 10 m². Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder planten med de orange freesialignende blomster?