Er det mon en tobak- eller hampplante?

Jeg har en plante i min have, som jeg ikke ved hvad er. Den er kommet af sig selv, og har nu vokset sig stor.

Den har en lang stængel, ud fra den er der store blade (40–20) størst forneden. Den er næsten en meter høj og i toppen er der ved at komme en blomst. Den har en lysgrøn farve og bladene virker let dunede.

Jeg har en ide om at det måske kunne være en tobak- eller hampplante. Har prøvet at kikke i forskellige botaniske bøger, håber at I kan give mig et svar?

Med venlig hilsen
Liselotte Porsdal, september 2008

Svar

Det er jo altid spændende at finde ud af, hvad det er for planter, som dukker uventet op i haven. Efter din beskrivelse kunne det godt være en tobaksplante. Det er sandsynligvis en prydtobak, som der er flere sorter af, bl.a. en høj med hvide duftende blomster. Men normalt selvsår de ikke. Nedenfor kan du se et billede af den »rigtige« tobaksplante.

Tobaksplanter ved Tobaksladen på Langeland.

Man har dyrket tobak i Danmark, og det kan man se mere om i udstillingen Tobaksladen på Langeland, hvor man også dyrker tobak i et bed på et lunt og beskyttet sted. Billedet er fra september 2007. Foto: Karna Maj

Her kan du se et par billeder af Hampplante

Hermed skulle du kunne afgøre, om det er nogen af de to, eller du skal på plantejagt igen. Du har jo altid muligheden for at indsende et billede af planten – det giver os bedre mulighed for at svare på, hvad det er for en plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er det mon en tobak- eller hampplante?