Hvordan skal planten flaskerenser opvintres?

Hvordan skal flaskerenserblomsten opbevares om vinteren.

Med venlig hilsen
Sys Gudkov, oktober 2008

Svar

Når du skriver flaskerenserblomsten, går jeg ud fra, at der er arten flaskerrenser, Callistemon viminalis. Du kan se billeder af den i svaret på spørgsmålet Hvad hedder træet, hvis røde blomst minder om en flaskerenser?.

Ved at søge lidt på nettet, kan jeg se, at den er hårdfør fra USDA zone 9a, dvs. ned til -6.6° C, og det vil sige, at den ikke kan tåle en normal dansk vinter. Til sammenligning er rosmarin hårdfør ned til ca. -10 ° C –, og den kan overleve udenfor i meget milde vintre på beskyttede voksesteder, og i normale vintre kan den klare sig gennem vinteren i et drivhus. Callistemon viminalis vil antagelig ikke overleve i et uopvarmet drivhus i en normal dansk vinter, hvor der vil være frost her.

Jeg kan forstå, at du har tænkt dig at tage planten ind til opbevaring. Hvis du opbevarer den frostfrit er du sikker på, at den overlever. Den skal selvfølgelig have begrænset vanding i løbet af vinteren, men planten må selvfølgelig ikke tørre ud. Jeg fandt et sted en oplysning om opbevaring af Callistemon viminalis i et køligt rum med en nattetemperatur på 9° C.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan skal planten flaskerenser opvintres?