Hvilke stauder kan gro i skyggen af et birketræ?

Hvilke stauder kan gro i skyggen af et birketræ? Der er fast belægning hele vejen rundt om bedet.

Med venlig hilsen
Lisbeth Østergaard, januar 2003

Svar

Jeg formoder det er en vortebirk, Betula pendula, altså en birk, som både kan klare lidt tør jord og den fugtighedsbevarende skovbundsjord. En vortebirk giver ikke så meget skygge, og derfor kan en del stauder trives under birk. Man skal dog være klar over, at birk kan stjæle en del vand, så i en tørkeperiode kan det blive nødvendigt at vande, hvis ikke jorden er fugtighedsbevarende (med ler eller/og humus).

En god bunddækkestaude er løvefod, Alchemilla mollis. Den kan dog ikke klare en helt tør jord. En anden god mulighed er storkenæb. Her er der mange forskellige gode arter og sorter. Storrodet storkenæb, Geranium macrorrhizum, er vintergrøn og dækker flot og kan klare både den tørre jord og den fugtighedsbevarende. Det er ikke den store blomsterpragt den udviser, men små fine rosa blomster. Er det mere blomsterne, man vil gå efter, er Geranium × magnificus god. Den har store blåviolette blomster. Er jorden mere næringsrig, er Geranium pratense flot med sine lyse blå blomster. Hvis jorden her tendens til at være tør, er blodrød storkenæb, Geranium sanguineum, god. Den har røde blomster, men har ikke så store blade som de andre. Så der skal plantes tæt, når den skal etableres. Den er vildtvoksende i Danmark, bl.a. i sandjord på Sjællands storebæltskyster.

Andre muligheder er f.eks. kulsukker, Symphytum grandiflorum, som dækker utrolig godt En vintergrøn bregne som engelsød, Polypodium vulgare, er også flot.

Hvis en bund skal være flot hele året, kan det være en god ide at sætte en del forårsløg i bunddækket.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke stauder kan gro i skyggen af et birketræ?