Hvordan laver vi en kan til vores havebassin?

Vi skal til at anlægge et havebassin. Det er et af støbt sort plastik – ca. 250 liter med ilt osv. Det skal være midt i græsplanen. Mit spørgsmål er så, hvordan er det smartest at afslutte ud til græsset, så man ikke får græs i bassinet, når man slår det? Og hvad ser pænt ud i jeres øjne?

Med venlig hilsen
Iben Gram, januar 2003

Svar

Hvad der ser pænest ud er vist et spørgsmål om smag. Men en almindelig afslutning ned til vandet er en stenkant, enten af flade sten, understøbt med cement, der så kan holde »faconen« eller smukt formede natursten. Andre vælger at føre græs helt ned til vandet, (græstørv lægges ovenpå bassinfolie) og samle overskydene græs og blade op med et finmasket net. I de tilfælde, hvor der yderst mod bassinets kanter er lagt sten og tørv (skabt et sumpmiljø) findes et stort udvalg af smukke sumpplanter, der kan tø overgangen mellem bassin og omgivelser op. Planter med artsnavnet palustris er generelt velegnet her; palustris betyder »voksende i sumpe«. Eksempler på egnede planter er engkappeleje, Caltha palustris, gul abeblomst, Funkie, Hosta sp. Mimulus luteus, engblomme, trollius-hybrider, Primula sp.

Jeg vil anbefale jer, at gå på biblioteket eller i boghandlen og skaffe en bog, med gode illustrationer – dels af bassiner dels af det store spektrum af vandplanter der kan fås. Det er lettere at forholde sig til billeder end til tekst, som her.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan laver vi en kan til vores havebassin?