Kan vi flytte vores tigerliljer?

Vi købte i sommers frø af tigerliljer. Vi plantede dem om, men kom så senere til at tænke på at de nok ikke var plantet så smart, da de jo bliver rimelig høje og vil skygge for meget af det andet vi har i bedene. Ikke at det betyder noget for de andre planter, men mere for vores skyld. De vil jo tage meget af synet til de andre blomster fra os. Så er det vi tænkte på, om de små ærte-runde frø vil blive til løg som ved andre liljer? Kan vi flytte dem efter de er afblomstret?

Med venlig hilsen
Brian K. Hansen, januar 2003

Svar

Tigerlilje, Lillium lancifolium, bliver en 150 cm høj lilje og de danner i bladhjørnerne bulbiller, som er en slag miniløg, som, hvis de sås eller falder ned de rigtige steder, udvikler sig til nye planter og altså til nye store løg. Der kan under tigerliljer sagtens gro andre planter, hvis de ikke står alt for tæt. Bliver det tilfældet, kan man bare luge nogle af tigerliljerne væk, eller flytte dem.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan vi flytte vores tigerliljer?