Hvorfor taber mine roser bladene?

Sidste år tabte mine roser bladene i august måned. Jeg har en ide om, at det skyldes sygdom i jorden. Jeg vil ikke fjerne roserne, hvis det kan undgås. Vil det være muligt at komme problemet til livs ved at plante tagetes mellem roserne?

Med venlig hilsen
Kirsten, april 2002

Svar

Det kan godt ske, at der er sygdom i jorden, men bladfaldet skyldes nu sandsynligvis den svampesygdom, som hedder rosenstråleplet. Den kan du komme til livs ved at gøre følgende:

  • Fjerne alle syge og nedfaldne blade og brænde dem.
  • Spare på gødninger, som indeholder meget kvælstof.
  • Kalke jorden (dog kun hvis den ikke er kalkrig i forvejen).
  • Fjerne alle blade, når busken har tabt dem i efteråret.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor taber mine roser bladene?