Hvorfor hænger min sankthansurt?

Jeg har en flot Sankthansurt stående i min forhave, men den er i år begyndt at hænge. Hvordan undgår jeg det til næste år? Kan man flytte/dele den – hvornår på året er det bedst?

sankthansurt

Sankthansurten vælter ud til alle sider. Foto: Line Sørensen

Med venlig hilsen
Line Sørensen, september 2010

Svar

Billedet viser, at planten ikke hænger – bladene er jo saftspændte nok, men at den er væltet ud til alle sider. Den er simpelthen så gammel og tæt, at der ikke er plads til alle stænglerne.

Du foreslår selv deling, og ja, det vil løse problemet. I denne plante er der til mange nye planter. Stauder, som blomstrer i efteråret, kan man dele i foråret. Sankthansurt sætter tidligt skud, så del den, så snart foråret er her for alvor. Selv skud med ganske lidt rod, sætter villigt nye rødder. Det er en god ide at bruge de yderste dele af planten til at lave nye planter af.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor hænger min sankthansurt?