Hvordan skal jeg passe en Mande Sundaville Red?

Jeg har fået en Mande Sundaville Red står der på sedlen, men jeg aner ikke, hvordan jeg skal behandle den, om den skal have meget vand, om den skal stå inde, eller om den må komme ud i haven, og hvis den må, skal den så ind til vinter, og hvad med gødning.

Håber i kan hjælpe mig, da jeg fik den af min søn i Mors dags gave.

Med venlig hilsen
Pia Frost, maj 2012

Svar

Jeg kan glæde dig med, at den er nemmere, end man skulle tro. Jeg havde en sidste år, som jeg fik i fødselsdagsgave og havde glæde af hele sommeren. Den blomstrede i stor stil og hver blomst holdt længe.

Den må ikke få det alt for godt, for så sætter den ranker med blade i stedet for blomster. Derfor skal du ikke i godhed plante den ud i en meget stor potte med masser af god jord og gøde den voldsomt. Men den skal have vand som andre planter.

Med de dejlige varme nætter og dage, vi har lige nu, kan du bare sætte den ud et beskyttet sted, f.eks. terrasse eller gårdhave. Den skal have et solrigt sted, men gerne halvskygge midt på dagen. Jeg flyttede min flere gange, og den tålte også fint fuld sol midt på dagen, men var måske vokset mere et andet sted. Den blomstrede helt fantastisk, men blev ikke så stor, som jeg har fået beskrevet, at den kan blive.

Det er en klatreplante, så du skal overveje, hvor rankerne skal vokse hen – jeg vil gætte på, at din er på et espalier, som allerede nu er fyldt ud. Du kan sætte den et sted, hvor den kan klatre op af noget, eller du kan lave et større espalier. Jeg gav min en lidt større potte for at kunne få plads til et større epalier, som jeg lavede af bambus.

Sundaville

Her kan man se de nye ranker, som planten satte løbende. Toppen af det stativ, som den sad på, da jeg fik den, kan ses i nederste venstre hjørne. Foto: Karna Maj

Den tåler ikke frost, så den skal ind, hvis den skal overleve – men din søn skal jo også købe gave igen næste år til dig. Se mere om overvintring i tre svar på spørgsmål om Sundaville

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan skal jeg passe en Mande Sundaville Red?