Hvordan redder jeg min sølvsalvie?

Jeg fik i fødselsdagsgave i august en kæmpe sølvsalvie, med den besked, at den elsker sol og vand.

Fint stod den så på terrassen og døde. Jeg vandende den jævnligt, og har først lige opdaget, at det da vist er helt forkert!

Den ser godt nok ikke ud af meget, men er der en mulighed for, at jeg kan redde den, og evt hvordan? Kan den vokse indenfor, i normal stue temperatur? Eller skal jeg helt opgive projektet om at få lidt grønnere fingre?

Med venlig hilsen
Josefine, oktober 2012

Svar

Planten er fuldstændigt hårdfør, og den kræver egentlig kun fuld sol og en veldrænet, gerne kalkrig jord. Som alle gråløvede planter er den tørketålende, så den megen vanding har ganske rigtigt været af det onde.

Det, du kan gøre lige nu, er at få planten taget op med mest mulig rod. Ryst den våde jord af, og plant den så i en potte (én af dem med hul i bunden!), hvor du har en jord, som består af lige dele perlegrus, filtergrus og halvt omsat kompost samt tilsat en håndfuld jordbrugskalk. Potten stiller du et lyst, men tørt sted, gerne f.eks. helt inde ved en mur, der er beskyttet af tagskæg eller andet udhæng. Dæk potten med grangrene, og vand planten sparsomt indtil engang i april, hvor den – forhåbentlig – begynder at skyde igen. På det tidspunkt kan du plante den ud i haven, men husk, at voksestedet skal være veldrænet!

Se billeder af sølvsalvie, Salvia Argentea

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan redder jeg min sølvsalvie?