Kan jeg bruge vinterglans under en stjernemagnolie?

Jeg kunne tænke mig, at plante vinterglans, Pachysandra terminalis, som bunddække, under min stjernemagnolia. Jeg har dog læst, at vinterglans helst skal stå i surbund/god luftig muldjord. Da jeg har lerjord, er jeg usikker på, om vinterglans er velegnet. Kan jeg evt. gøre noget for at ændre på jorden, uden at skulle bruge spagnum?

Med venlig hilsen
Charlotte Ravn, maj 2013

Svar

Vinterglans, Pachysandra terminalis, er ikke så krævende. Men det er en god idé at tilføre bedet et par cm kompost. Det kan blandes sammen med jorden, men det kan også blot lægges på jordoverfladen som jorddække, efter plantningen. Vælg gerne sorten ‘Green Carpet’. Den er tættere i væksten, end arten.

Vinterglans kræver skygge, ihvertfald mellem kl. 12 og 16. Hvis der er sol på bedet om eftermiddagen, bør du vælge et andet bunddække. Det kan f.eks. være stjerneklokke, Campanula poscharskyana ‘E.H. Frost’, der har hvide blomster. Stjerneklokke fås også med lilla og rosa blomster. Stjerneklokke er vintergrøn; det vil sige grøn i milde vintre.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg bruge vinterglans under en stjernemagnolie?