Hvad hedder Daboecia cantabrica på dansk?

Hvad hedder Daboecia cantabrica ‘Vanessa’ på dansk, og hvordan skal den passes?

Med venlig hilsen
Nielsen Hvalsø, september 2013

Svar

Planten Daboecia cantabrica hedder på dansk irsk lyng. ‘Vanessa’ er sortsnavnet.

Irsk lyng er en surbundsplante, som er tilpasset at vokse i fuld sol på højmoser under kystklimaforhold.

Derfor skal den plantes i ren sphagnum (altså ikke noget med »beriget«, opgødet eller kalket), gerne i den kvalitet, som kaldes »mellemfin«. Den skal stå uden skygge, og den må beskyttes mod barfrost og kolde, østlige vinde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder Daboecia cantabrica på dansk?