Hvordan opbevarer jeg oxalis om vinteren?

surkløver eller lykkekløver – oxalis

De smukke blade på min surkløver Foto: Birgit Lønneker

Jeg har nogle surkløver stående i min have, og har af en bekendt fået at vide, at de ikke tåler at stå ude om vinteren.

Nu søger jeg svar på, hvordan jeg opbevarer dem bedst, så jeg igen kan få disse smukke planter til at blomstre i min have til næste år.

Med venlig hilsen
Birgit Lønneker, november 2013

Svar

Dine surkløver (Oxalis) tåler ikke at stå ude om vinteren. Dette gælder også bl.a. den rødbladede surkløver, mens vores hjemlige surkløver, skovsyre, Oxalis acetosella, overvintrer fint ude i jorden.

De frostfølsomme surkløver tages ind for vinteren. Urtepotterne opbevares køligt og frostfrit i f.eks. en kælder. Har de været plantet ud i et bed, eller fylder urtepotterne for meget, tages knoldene op og lægges i en urtepotte med lidt pottemuld over.

Hvis man ikke har adgang til en kølig og frostfri opbevaring, kan man istedet forsøge at opbevare dem i husets køligste rum. Men så kan det være nødvendigt at vande lidt, så knoldene ikke tørrer helt ud.

I slutningen af marts eller i april pottes knoldene op inden døre, så de er kommet godt igang, når risikoen for frost er ovre. Læg dem i 5 cm dybde og sæt urtepotterne lyst og køligt. Hvis man kun har mulighed for at sætte dem lyst og ved stuetemperatur, er det bedre at vente med at potte dem op til sidst i april eller først i maj, så de ikke når at blive for ranglede.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan opbevarer jeg oxalis om vinteren?