Hvad gør jeg ved mine stauder, som er blevet ramt af hagl?

Jeg bor i Vejle, hvor vi desværre blev ramt af meget store hagl tidligt fredag morgen. Jeg har høstfloks, skærmliljer og røllike i mit staudebed.

De blev beskadiget, dvs. at de blev slået i stykker, bladene slået af mv. Hvad gør jeg, skal jeg klippe tilbage eller hvad?

Med venlig hilsen
Lise Lotte Nielsen, maj 2014

Svar

Det er jo hvad vi kan risikere i det danske klima, selv langt hen på sommeren, at der kommer en haglbyge med så store hagl, at de gør stor skade. Små hagl laver normalt kun prikker på bladene, og de heles og bladene overlever. Det samme kan ske på små æbler og andre frugter – æblernes sår fra hagl hele op, og de udvikles fint nok, men har små prikker efter haglene.

Hvis du klipper mange blade af en plante, sætter du den selvfølgelig tilbage i udviklingen. Men smadrede blade er ikke et kønt syn, og de vil oftest begynde at visne delvist. Derfor er mit råd til dig at fjerne de blade, som er så beskadigede, at du ikke kan nyde at se på planterne. Blade med mindre skader er det en god ide at lade sidde lige foreløbig – du kan altid fjerne dem, hvis de begynder at visne. De bliver hurtigt mindre synlige, når der vokser nye blade frem.

Haglskade på vin

Hagl kan flænse blade – her et vinblad efter et haglvejr først i juli. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad gør jeg ved mine stauder, som er blevet ramt af hagl?