Kan man dyrke Leptospermum scoparium i Danmark?

I England er det muligt at dyrke ukultiveret Leptospermum scoparium. Kan man også det i Danmark?

Hvor kan man i givet fald købe planten?

Med venlig hilsen
Ole Nielsen, februar 2015

Svar

Leptospermum scoparium stammer fra det sydøstlige Australien og New Zealand. Derfor er den ikke egnet til danske forhold. Man kan dog dyrke den i en krukke på en solrig terrasse, og så tage den ind i en kølig udestue eller et let opvarmet drivhus om vinteren.

Man kan forsøge sig med at dyrke den udenfor. Bedste chance er der, hvis man har en lun gårdhave, eller man bor et mildt kystnært sted. Busken plantes op ad en sydvendt mur og pakkes ind i vinterbeskyttende materialer hver gang, der er udsigt til frost. Den kan sandsynligvis godt tåle en smule nattefrost, men selv i England har den de fleste steder brug for et beskyttet voksested og vinterbeskyttelse, når der er frost.

Man kan nok ind imellem støde på den som krukkeplante på planteskoler mv. Når man søger efter den på danske sider på nettet, kommer man umiddelbart kun frem til et firma, som ikke har nogen lige nu, og billedet viser opstammede eksemplarer.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan man dyrke Leptospermum scoparium i Danmark?