Kan rosenrod plantes i efteråret?

Jeg er så heldig at få nogle biodynamiske rosenrod planter, Rhodiola rosea. De skal jo gerne have det så godt som muligt. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal sætte dem i jorden allerede nu i november, eller om det er bedre at vente til foråret.

Med venlig hilsen
Rikke Goerlich, november 2015

Svar

Det er meget vanskelligt at spå om vinteren, men ifølge DMI bliver de næste 3 måneder 1–2 grader mildere end normalen. Med den baggrundsviden vil jeg plante dem nu på en veldrænet jord.

Med min erfaring fra da jeg dyrkede den som alpin plante, vil jeg foreslå, at du laver mulighed for at beskytte dem mod for megen regn, som ofte følger med en mild vinter. Da jeg dyrkede den som alpinplante stod den sammen med andre planter under en ramme med en plastplade på. Rammen var fastgjort på toppen af 4 pæle, der var banket i jorden, så der var 10–15 cm fri luft under pladen. Det eneste formål pladen havde var at forhindre regn omkring rodhalsen på planterne.

Det værste for mange planter med tykke, kødede rødder er det skiftende danske vintervejr med skiftevis tø og frost. Når jorden er frossen, og det regner og tøer en dag eller to før, det igen fryser, kan der komme stående vand (is) omkring rodhalsen på planterne. Det er den værste fjende for den slags planter, derfor afdækningen.

Held og lykke med dine nye planter.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan rosenrod plantes i efteråret?