Kan jeg formere min elefantgræs via frø?

Jeg tænkte at der måske var en herinde der vidste hvordan man »avler« elefantgræs.

Jeg har 2 gode store bed som blomstrer lige pt. Skal man bruge blomstringen til at yngle planten med?

Eller er der en anden god måde?

Med venlig hilsen
Steen Torp, november 2016

Svar

Elefantgræs skal formeres ved deling. De fleste år kommer der ikke spiredygtigt frø og samtidig ved man ikke hvordan den nye græsplantebliver ved frøformering.

Og der er stor forskel på elefantgræsser fra lave spinkle til høje grove.

Det er fint at dele med nu. Er det er god stor klump, er det »bare« at dele med en spade.

Er det yngle planter, som ikke har så sammenhængende en rod, kan man pille roden fra hinanden og få fler planter ud af det.

Plant straks eller pot de nye planter op.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg formere min elefantgræs via frø?