Hvorfor trives mine morgenfruer ikke?

Jeg har i flere år sået morgenfruer; men enten kommer de slet ikke op eller også bliver de små og der kommer kun få blomster – det skulle ellers, efter sigende, være nogle af de »nemme« blomster.

Jeg har ellers ikke de store problemer med andre sået blomster og grøntsager – så hvad gør jeg forkert? Mangler jorden noget specielt?

Med venlig hilsen
Kate B., maj 2003

Svar

Morgenfrue er normalt ret nem, som du nævner, og plejer på god jord og en solrig plads ikke at volde større problemer med andet end angreb af meldug. Hvis jorden ellers er løs og dybmuldet kan der være tale om enten dårligt udsæd eller en jordboende svamp, der inficerer planterne.

Prøv igen i frisk jord, hvor der ikke har været morgenfruer tidligere. Husk at løsne godt med greb i dybden og vande i rækken før såning af selve frøene. Disse bør besidde god spireevne. Det er ligeledes vigtigt ikke at så for tæt så planterne har masser af plads eller udtynde godt efter fremspiring. For at hæmme eventuelle svampesporer på frøet, kan det være en idé at skylle frøene i lunken kamillete inden såning. Endelig kan du så i små potter og palnte ud.

Bruger du frø af egen tidligere avl, bør vinteropbevaringen ske i dybfryseren. Endelig kan stærk varmepåvirkning hos visse frø fremkalde såkaldt spirehvile, der forhindrer spiring. Dette brydes ligeledes ved en tur i dybfryseren. Prøv engang at så et par frø indendørs i potte og tjek spireevnen i partiet.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor trives mine morgenfruer ikke?