Hvad fejler vores bonderoser?

Hej!

Vi har og har haft et stort bed med røde bonderoser. De blomstrer så flot og med mange, mange blomster. Men lige nu har vi opdaget, at bladene langsomt sygner hen. De er blevet helt sorte og grå.

Hvad kan det mon være?

Med venlig hilsen
Frede William Schulz, september 2019

Svar

Bonderoser er generelt robuste planter, men de kan blive angrebet af især svampesygdomme.

Det, der har givet de mørke pletter på bladene af jeres bonderoser, er derfor sandsynligvis svamp. Det er dog ikke svamp, som nødvendigvis vil ødelægge planterne.

I kan begrænse kommende angreb af svampesygdommen ved at fjerne alle angrebne blade og stilke. Sørg også for, at der ikke ligger nogle blade tilbage på jorden over vinteren, da de ellers kan udgøre næste års smittekilde.

Den mest alvorlige svamp er gråskimmel. Om foråret kan den ødelægge de nye skud, og senere på sæsonen kan den gå på stængler og blomster, som den får til at visne og knække. Fjern alle angrebne skud og plantedele, så snart sygdommen opdages.

Er der gentagne angreb gennem flere år, kan det være nødvendigt at skifte planterne ud. Der findes sorter af pæoner, som er mere modstandsdygtige mod skimmel end andre.

For at undgå eller begrænse næste års svampeangreb, kan det også være en god idé at sørge for, at der er godt med luft omkring planterne, da høj luftfugtighed er befordrende for svampens udvikling.

Beskær eventuelt bonderoserne hvis de er meget tætte, eller beskær og flyt planter som står tæt på eller skygger. Generelt gælder det, at jo mere sol bonderoserne får, jo mere tørt et miljø og jo mindre svampeangreb.

Ved nyplantninger af pæoner kan det også være en god idé at blande grus i jorden, hvis den er leret, for at sikre, at overskydende vand kan komme væk. I jeres etablerede bed, kan I prøve at lægge lidt grus på jordoverfladen omkring planternes stængler. Det er også med til at give et tørrere miljø.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad fejler vores bonderoser?