Skal krukkerne i drivhuset eller i hovedhuset?

Jeg er lidt i tvivl om den bedste beskyttelse af Philadelphus, Guld-Azalea, Træpæon og Acer, som jeg har i krukker. Er det nok at stille dem i drivhuset, eller skal de indendørs? Det er nemlig lidt småt med plads. Jeg har også en krukke med Astrantia og Hjertegræs og én med Heliopsis. Kan de krukker klare at stå udenfor?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Karen Engsig-Karup, november 2021

Svar

Kære Karen,

Træpæon, guld-azalea, acer og philadelphus er alle som udgangspunkt ganske frosttolerante, når de står i jorden i haven. Der findes enkelte sorter blandt dem, som er mindre frosttolerante, men flertallet er hårdføre i vores klima.

Som alle planter, er de dog mere udsatte, når de gror i krukker fremfor i jorden. Derfor kan det være en god idé at vinterbeskytte dem eksempelvis med et lag blade eller kompost og som ekstra dække grangrene eller halmmåtter.

Pak ikke planterne for tæt ind, da de kan begynde at rådne, hvis der ikke er tørt og luft nok. Vurder vintervejret løbende, afdæk når det er mildt og og dæk ekstra til, når det er hårdt.

Det er også vigtigt, at der er godt dræn i krukken, da ingen af planterne vil trives med at stå i en krukke uden dræn, hvor jorden er fugtig og kold gennem hele vinteren. Derfor kan det også være en god idé at sætte krukkerne ind i drivhuset, hvor det er nemmere at kontrollere, at jorden i krukkerne ikke bliver for våd på grund af vinternedbør. Men der er ingen grund til at sætte dem indendørs.

Står planterne i drivhuset, skal de vandes i løbet af vinteren, så jorden ikke tørrer helt ud. De skal vandes mindre end om sommeren, men især azalea har et lille rodnet, så her er det godt at være ekstra opmærksom.

Krukkerne med stauder og prydgræs kan godt tåle at stå udenfor. Igen kan de have det svært, hvis de står i en jord, som er fugtig og kold og skiftevis tør og fryser i mange måneder, så sæt dem gerne et sted, hvor der er lidt beskyttelse i form af en mur, halvtag e.l. De kan naturligvis også stå i drivhuset, hvis der er plads.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal krukkerne i drivhuset eller i hovedhuset?