Hvordan passes gunnera?

Vi er så heldige at have fået foræret en gunnera, men vi aner ikke, hvordan den skal passes, både med hensyn til jordbund, vand og gødning. Måske I kunne hjælpe os med dette.

Med venlig hilsen
Jørgen Christensen, maj 2002

Svar

Gunnera er en imponerende plante, der trives bedst ved kanten af et havebassin med rigelig tilgang til vand. I Botanisk Have i København kan man se nogle eksemplarer ved bredden af den store sø. Det er en plante, der kræver både meget vand, megen plads og megen næring. Har du ikke vand i haven, må der vandes rigeligt i vækstperioden. Planten kræver store mængder gødning i form af kompost, gerne iblandet staldgødning, og en god muldjord.

Da gunnera ikke er helt hårdfør, må den vinterddækkes omhyggeligt med et tykt lag halm, granris el. lign., som først fjernes, når risikoen for nattefrost er ovre. For at undgå, at planten står i vand i vintertiden, kan der lægges et godt dræn under.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan passes gunnera?