Hvad er det for en staude, som skulle hedde noget i retning af »Krambe«?

Jeg har en ven, som i haven har en flot staude, som blomstrer med et væld af små hvide blomster i juni, lidt a la brudeslør. Stauden skulle hedde »Krambe« eller »Krampe«.

Findes der en staude med dette navn, eller kan I hjælpe mig med det korrekte navn ud fra min beskrivelse?

Med venlig hilsen
Kirsten, marts 2004

Svar

Det lyder som Crambe cordifolia, som på dansk hedder kæmpeslør. Den bliver op til et par meter høj og har store grønne blade og masser af fine hvide duftende blomster. Den bliver mest flot hvis den står i fuld sol.

Den kommer oprindelig fra Kaukasus, men klarer sig fint i Danmark, hvor den har en slægtning i strandkål, Crambe maritima.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

  • Malurt
    Artikler: Køkkenhaven > Krydderurter > To- og flerårige

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad er det for en staude, som skulle hedde noget i retning af »Krambe«?