Hvorfor visner knopperne på mine spanske margeritter?

Jeg har nogle spanske margeritter, hvor knopperne visner og falder af, lige før de lukker sig op som blomst. Det grønne fejler ikke noget. Hvad er deres latinske navn?

Med venlig hilsen
Knud Petersen, maj 2002

Svar

Spanske eller karpske margeritters botaniske navn er Osteospermum ecklonis, og de er vildtvoksende i Afrika. I Spanien har man brugt den mange år som staude eller halvbusk. Den er ikke hårdfør her i landet og er derfor en sommerblomst. Den trives i en porøs, lidt tør jord og skal stå i fuld sol. Lad være med at overvande den, så skal den nok komme. Tjek, om den har bladlus, som er et af de få skadedyr, der går på den.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor visner knopperne på mine spanske margeritter?