Hvad kan jeg plante i et vådt surbundsbed?

Jeg har en have, hvor der i lav vækst står vand på overfladen af græsplænen efter regnskyl. Jeg satte en rhododendron der sidste år. Det gik fint. Den satte mange nye knopper til i år, men så så jeg, at ca. halvdelen af planten var nærmest rådnet eller visnet nu.

Hvad skal jeg plante der, som kan tage alt det vand?

Med venlig hilsen
Jesper Hostrup, april 2004

Svar

Hvis du ikke kan komme af med vandet, er der to muligheder, du kan gribe til (og du skal måske bruge dem begge), nemlig at opbygge et højbed til dine surbundsplanter og at vælge planter, der tåler vandet. Hvad det sidste angår kan jeg nævne følgende:

  • Mosepost, Ledum palustre
  • Pors, Myrica gale
  • Amerikansk blåbær, Vaccinium corymbosum
  • Knapbusk, Cephalanthus occidentalis
  • Tranebær, Vaccinium oxycoccus
  • Krybende gunnera, Gunnera magellanica

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad kan jeg plante i et vådt surbundsbed?